DrŒber af zen politisk fascisme
Tim
Pallis
I de
sidste Œr er der kommet flere b¿ger og artikler om japanske buddhisters
selverkendelse i forbindelse med forrige Œrhundredes ekstreme nationalisme og
milit¾re aggression i form af en slags hellig krig. Det drejer sig om Japans
imperialistiske ekspansion i ¯stasien fra og med den kinesisk-japanske krig
(1894-95) til afslutningen af anden verdenskrig i 1945.
Der er
skrevet b¿ger og artikler af bŒde japanske og vesterlandske buddhister og
forskere med et indgŒende kendskab til japansk kultur og de buddhistiske
traditioner - ikke mindst zen
buddhismen. Det har v¾ret meget smertefuldt at dokumentere, hvordan det gik
til, at buddhismens l¾re om medf¿lelse og ikke-vold i den grad kunne
perverteres af mange betydelige ledere af de zen buddhistiske institutioner.
Dette er
er vanskeligt emne, men hvis ikke buddhister selv tager det op, vil
journalisterne sandsynligvis senere stikke det i n¾sen pŒ dem ved enhver
lejlighed. De eneste, som er virkelig bekymrede, er zen folket selv, som bŒde mŒ undskylde fejltagelserne og samtidig
¿nsker at forstŒ, hvordan det dog kunne gŒ sŒ galt.
Vesterlandske
zen buddhister har det sv¾rest, fordi
de har en stor k¾rlighed til den japanske zen
kultur. Mange har tr¾net i Œrevis i japanske zen klostre, og har derfor en dyb veneration for, hvad der foregŒr
der.
Mange af
os, som kender til den disciplin, der findes i de japanske zen klostre, smiler lidt af den militante form, som praktiseres
der. Ved n¾rmere bekendtskab tager man ikke denne form alt for h¿jtideligt. Zen praksis er en kamp mod dagdr¿mmeri
og s¿vnighed, og bragene fra stokkeslagene i zendoen kan v¾re en hj¾lp i denne kamp.
Alle med
lidt rutine i zendo livet ved, at det
er god reklame udadtil og l¾repenge for f¿rste Œrs l¾rlinge, at de fŒr bank.
Det lyder ikke s¾rlig spirituelt, men fjerner illusionen om noget helligt
udenfor Žn selv sŒledes, at man kan fŒ fat i sit eksistentielle dilemma.
Det, vi
skal besk¾ftige os med her, er imidlertid virkelig alvorlige sager, som vi godt
kunne t¾nke os at v¾re foruden. Det er sŒ slemt, at l¿bet mŒske er k¿rt. Det
vil sige, at det herefter er blevet umuligt at anbefale zen buddhismens vej til erkendelse, frihed og st¿rre medf¿lelse.
Vi, der er bidt af Zen, er nok
hŒbl¿st fortabte. Men mŒske b¿r vi holde det lidt for os selv, for hvordan kan
vi nogensinde tale for en sag, som har en sŒ skandaliseret fortid.
MŒske
skal vi blot i smug forts¾tte vor interesse for zen, fordi det jo kun var japansk zen, som faldt for at identificeres sig som kejserlig-stats-zen (kokoku zen), ikke kinesisk, koreansk eller
vietnamesisk zen. Men hvad med vor
dybe respekt for de pragtfulde l¾rere vi har l¾rt at kende i Japan, og som har
l¾rt os, at zens v¾sen gŒr forud for
bŒde race, kultur, sprog, klasse, status og k¿n.
En af de
zen mestre, som har gjort mest for at
introducere zen til Vesten er den
japanske Zen mester Hakuun Yasutani
Roshi (1885-1973), kendt gennem Philip Kapleaus bog: The Three Pillars of Zen. I 1943, da han var 58, skrev han en bog
om zen mesteren Dogen (1200-53). Et
par mŒneder efter fik han Inka Shomei,
dvs. han modtog dharma transmission
fra sin mester Harada Daiun Sogaku (1870-1961).
Hans bog
om Dogen har ikke v¾ret kendt i Vesten f¿r nu, og det viser sig, at i h¾nderne
pŒ Yasutani blev denne bog om en af Japans st¿rste zen mestre til et v¾rk om japansk hegemoni, nationalisme, militarisme
og besynderligt nok antisemitisme. Yasutani kommentar til buddhismens bud om
ikke at slŒ ihjel lyder sŒledes:
"Hvad b¿r der g¿res i tilf¾lde af, at det er
n¿dvendigt at udrydde forskellige onde pŒvirkninger for at gavne samfundet?
Hvis det bliver n¿dvendigt at ber¿ve fugles, insekters og fisks liv, eller i
st¿rre mŒlestok at d¿mme ekstremt onde og brutale personer til d¿den, eller for
en stat at engagere sig i total krig? De der forstŒr Œnden i Mahayana
forskrifterne mŒ v¾re i stand til at besvare dette sp¿rgsmŒl ¿jeblikkeligt dvs.
selvf¿lgelig b¿r man dr¾be, dr¾be sŒ mange som muligt. Man b¿r ved at k¾mpe
hŒrdt dr¾be alle i fjendens h¾r. Grunden til dette er, at det er n¿dvendigt at
hj¾lpe det gode og straffe det onde, og at f¿re buddhas medf¿lelse og s¿nlige
lydighed igennem til sin fuldendelse. Ved at dr¾be fjenden mŒ man dog synke
sine tŒrer, idet man husker pŒ sandheden om at dr¾be uden at dr¾be. At fors¿mme
at dr¾be et ondt menneske, som b¿r dr¾bes, eller at undlade at udslette en
fjendtlig h¾r, som b¿r udslettes, er at forrŒde medf¿lelse og s¿nlig lydighed,
at bryde den forskrift som forbyder Žn at tage liv. Dette er det s¾rligt
karakteristiske ved Mahayana bel¾ringerne.
Yasutani
Roshi var ikke alene om sit synspunkt. Hans l¾remester Daiun Sogaku Harada
Roshi, som var abbed i Hosshinji, skabte sŒ tidligt som i 1915 dŽt han kaldte
"krigs zen " (senso zen). Han sagde:
Hele universet er i krig... nŒr du betragter alle
ting i universet, ser du, at der ikke findes noget, som ikke er i krig.
Hans
filosofi drejede sig om, at ligesom ris kornene fors¿ger at erobre verden for
risen, sŒ fors¿ger politikerne i deres kamp at erobre den politiske verden, og
k¿bm¾ndene at erobre forretningsverdenen. Selv Sakyamuni Buddha havde bek¾mpet
d¾monerne for at realisere oplysningen. Derfor uden at kaste sig ud i krig er det helt umuligt at erkende buddha
dharmaen... det er utilladeligt at glemme krigen selv et ¿jeblik.
Nu kunne man mŒske undskylde en sŒdan udtryksmŒde med, at zazen tr¾ningen ofte omtales som en
slagmark, hvor det er n¿dvendigt at fastholde opm¾rksomheden pŒ Œndedr¾ttet for
at bek¾mpe tankernes pŒvirkning af den rene bevidsthed. Men i 1934 siger Daiun
Harada Rōshi:
Det japanske folk er et udvalgt folk, hvis mission
det er at kontrollere verden. Sv¾rdet, som dr¾ber, er ogsŒ det sv¾r, som skaber
liv. Udsagn imod krig er idiotiske udtalelser fra de, som kun kan se Žn side af
tingene og ikke det hele.
I en
artikel med titlen: ƒn Vej for zen og krig,
siger han i 1939:
Hvis du blive beordret til at marchere: Tramp,
tramp, eller skyde: Bang, bang. Dette er den h¿jeste visdoms (oplysningen)
manifestation. Denne enhed af zen og krig, som jeg taler om, r¾kker ud til de
yderste egne af den hellige krig, som nu er pŒ vej.
Da det i
1943 og 1944 blev klart, at krigen ikke var til at vinde, opfordrede han Japans
100 millioner "kejserlige emner" til at d¿ for Japan med ¾re:
Vi b¿r forts¾tte med at g¿re brug af "combat
zazen" meditationens konge... hvis du ser fjenden skal du dr¾be ham; du mŒ
udslette det falske og etablere det sande - dette er zens kardinalpunkt. Det
siges, at hvis du dr¾ber nogen, er det bedst at se hans blod.
Vi ved
nu, at n¾sten alle de store religi¿se institutioner i Japan, ikke kun Rinzai zen og Sōtō zen sekterne, skaffede penge til
at bygge Kamikaze fly. Dr. Masunaga
Reiho (1902-81), en Sōtō zen pr¾st og forfatter til flere b¿ger
pŒ engelsk om zen, skrev i 1945
f¿lgende:
De s¾rlige angrebsstyrkers (kamikaze) spirituelle
motivation kommer af forn¾gtelsen af det individuelle selv og genf¿dslen af
sj¾len, som pŒtager sig historiens byrde. Fra ¾ldgammel tid har zen beskrevet
denne omvendelse af sindet som opnŒelsen
af fuldkommen oplysning.
Dette at
identificere kamikaze pilotens
selvmord med buddhismens fuldkomne oplysning mŒ siges at tvinge zen buddhismen ud pŒ de militaristiske
ekstremers overdrev.
I denne
artikel vil jeg nu begr¾nse mig til at omtale de zen mestre, som har haft betydning for zen buddhismens transmission til Vesten. Det er dels af
pladshensyn, dels fordi jeg selv tilh¿rer denne linje, og derfor
f¿lelsesm¾ssigt er ber¿rt af deres udtalelser.
Rinzai zen mesteren Mumon Yamada Roshi
(1900-1988), som var Shodo Harada Roshis l¾remester og l¾rer for mange
vesterl¾ndinge, regnes for at v¾re dette Œrhundredes Hakuin (1686-1769). Han
var rektor for Hanazono Universitetet og den ¿verste abbed (kancho) for Myoshin-ji,
det st¿rste Rinzai tempel i Japan.
Mumon Rōshi var en at de sj¾ldne zen mestre, hvis buddhistiske erkendelse
og forstŒelse af dharmaen ikke kan drages
i tvivl. Alligevel var han i 1942 udgiver af en st¾rkt krigsliderlig bog med
titlen Til fremme af krigerens vej, som
indeholder en r¾kke taler af sin l¾rer zen
mesteren Seki Seisetsu (1877-1945), som jeg skal omtale nedenfor. I
efterkrigstiden fastholdt Mumon Rōshi
sin opfattelse af Japans hellige krig, han sagde:
Japan udslettede sig selv for at give de asiatiske
lande deres uafh¾ngighed. Jeg mener at dette i sandhed var en bedrift, som det
er v¾rd at kalde hellig krigÉ. Alt dette er resultatet af de fortjenstfulde
gerninger, som to en halv million heroisk indstillede landsm¾nd, som var
loyale, tapre og uden sammenligning. Jeg mener at de forskellige folkeslag i
Asien, som pŒ den mŒde opnŒede deres uafh¾ngighed, igen og igen vil lovprise deres
fortjenester i al evighed.
Mumon
Yamada Rōshi l¾rermester, Seki
Seisetsu Rōshi, var den ¿verste
abbed (kancho) for det store Rinzai
tempel Tenryuji og blev regnet for en "fuldt oplyst" zen mester. PŒ forsiden af hans bog, ser
man de japanske drengeb¿gers helt Momotaro i samuraiudstyr, som med sit sv¾rd
hugger to d¾moner, Roosevelt og Churchell, ned.
Seisetsu
Rōshi argumenterede for, at
foreningen af zen, sv¾rdet og
krigerens vej (bushido) kun har Žt
mŒl, nemlig verdensfreden. Han siger:
Den sande betydning af milit¾r magt er at
transcendere selviske interesser i hŒbet om fred... NŒr man l¾rer kunsten at
hugge folk ned, g¿res det altid med det mŒl for ¿je ikke at hugge folk ned. Den
sande Œnd i Bushido er at fŒ folk til at adlyde uden at tr¾kke sv¾rdet og at
vinde uden kamp. I zen cirkler kaldes dette "sv¾rdet som skaber
liv"... Det bedste ved Bushido er at l¾re, at der ikke er nogen fjende i
verden snarere end at l¾re at besejre fjenden. NŒr dette niveau nŒs bliver zen
og sv¾rdet Žn.
Seisetsu
Roshi rejste til slagmarken i Kina sammen med sin elev Mumon Yamada for at
motivere soldaterne. Han opfordrede dem til at adlyde det kejserlige mandat,
til at v¾re loyale, tapre, trofaste, sparsommelige og mandige... I b¿r indtage en dristig holdning ligesom de
gamle krigere og g¿re jeres pligt for udviklingen af ¯st Asien og
verdensfreden.