DrŒber af zen politisk fascisme

 

Tim Pallis

 

 

I de sidste Œr er der kommet flere b¿ger og artikler om japanske buddhisters selverkendelse i forbindelse med forrige Œrhundredes ekstreme nationalisme og milit¾re aggression i form af en slags hellig krig. Det drejer sig om Japans imperialistiske ekspansion i ¯stasien fra og med den kinesisk-japanske krig (1894-95) til afslutningen af anden verdenskrig i 1945.

 

Der er skrevet b¿ger og artikler af bŒde japanske og vesterlandske buddhister og forskere med et indgŒende kendskab til japansk kultur og de buddhistiske traditioner - ikke mindst zen buddhismen. Det har v¾ret meget smertefuldt at dokumentere, hvordan det gik til, at buddhismens l¾re om medf¿lelse og ikke-vold i den grad kunne perverteres af mange betydelige ledere af de zen buddhistiske institutioner.

 

Dette er er vanskeligt emne, men hvis ikke buddhister selv tager det op, vil journalisterne sandsynligvis senere stikke det i n¾sen pŒ dem ved enhver lejlighed. De eneste, som er virkelig bekymrede, er zen folket selv, som bŒde mŒ undskylde fejltagelserne og samtidig ¿nsker at forstŒ, hvordan det dog kunne gŒ sŒ galt.

 

Vesterlandske zen buddhister har det sv¾rest, fordi de har en stor k¾rlighed til den japanske zen kultur. Mange har tr¾net i Œrevis i japanske zen klostre, og har derfor en dyb veneration for, hvad der foregŒr der.

 

Mange af os, som kender til den disciplin, der findes i de japanske zen klostre, smiler lidt af den militante form, som praktiseres der. Ved n¾rmere bekendtskab tager man ikke denne form alt for h¿jtideligt. Zen praksis er en kamp mod dagdr¿mmeri og s¿vnighed, og bragene fra stokkeslagene i zendoen kan v¾re en hj¾lp i denne kamp.

 

Alle med lidt rutine i zendo livet ved, at det er god reklame udadtil og l¾repenge for f¿rste Œrs l¾rlinge, at de fŒr bank. Det lyder ikke s¾rlig spirituelt, men fjerner illusionen om noget helligt udenfor Žn selv sŒledes, at man kan fŒ fat i sit eksistentielle dilemma.

 

Det, vi skal besk¾ftige os med her, er imidlertid virkelig alvorlige sager, som vi godt kunne t¾nke os at v¾re foruden. Det er sŒ slemt, at l¿bet mŒske er k¿rt. Det vil sige, at det herefter er blevet umuligt at anbefale zen buddhismens vej til erkendelse, frihed og st¿rre medf¿lelse. Vi, der er bidt af Zen, er nok hŒbl¿st fortabte. Men mŒske b¿r vi holde det lidt for os selv, for hvordan kan vi nogensinde tale for en sag, som har en sŒ skandaliseret fortid.

 

MŒske skal vi blot i smug forts¾tte vor interesse for zen, fordi det jo kun var japansk zen, som faldt for at identificeres sig som kejserlig-stats-zen (kokoku zen), ikke kinesisk, koreansk eller vietnamesisk zen. Men hvad med vor dybe respekt for de pragtfulde l¾rere vi har l¾rt at kende i Japan, og som har l¾rt os, at zens v¾sen gŒr forud for bŒde race, kultur, sprog, klasse, status og k¿n.

 

En af de zen mestre, som har gjort mest for at introducere zen til Vesten er den japanske Zen mester Hakuun Yasutani Roshi (1885-1973), kendt gennem Philip Kapleaus bog: The Three Pillars of Zen. I 1943, da han var 58, skrev han en bog om zen mesteren Dogen (1200-53). Et par mŒneder efter fik han Inka Shomei, dvs. han modtog dharma transmission fra sin mester Harada Daiun Sogaku (1870-1961).

 

Hans bog om Dogen har ikke v¾ret kendt i Vesten f¿r nu, og det viser sig, at i h¾nderne pŒ Yasutani blev denne bog om en af Japans st¿rste zen mestre til et v¾rk om japansk hegemoni, nationalisme, militarisme og besynderligt nok antisemitisme. Yasutani kommentar til buddhismens bud om ikke at slŒ ihjel lyder sŒledes:

 

"Hvad b¿r der g¿res i tilf¾lde af, at det er n¿dvendigt at udrydde forskellige onde pŒvirkninger for at gavne samfundet? Hvis det bliver n¿dvendigt at ber¿ve fugles, insekters og fisks liv, eller i st¿rre mŒlestok at d¿mme ekstremt onde og brutale personer til d¿den, eller for en stat at engagere sig i total krig? De der forstŒr Œnden i Mahayana forskrifterne mŒ v¾re i stand til at besvare dette sp¿rgsmŒl ¿jeblikkeligt dvs. selvf¿lgelig b¿r man dr¾be, dr¾be sŒ mange som muligt. Man b¿r ved at k¾mpe hŒrdt dr¾be alle i fjendens h¾r. Grunden til dette er, at det er n¿dvendigt at hj¾lpe det gode og straffe det onde, og at f¿re buddhas medf¿lelse og s¿nlige lydighed igennem til sin fuldendelse. Ved at dr¾be fjenden mŒ man dog synke sine tŒrer, idet man husker pŒ sandheden om at dr¾be uden at dr¾be. At fors¿mme at dr¾be et ondt menneske, som b¿r dr¾bes, eller at undlade at udslette en fjendtlig h¾r, som b¿r udslettes, er at forrŒde medf¿lelse og s¿nlig lydighed, at bryde den forskrift som forbyder Žn at tage liv. Dette er det s¾rligt karakteristiske ved Mahayana bel¾ringerne.

 

Yasutani Roshi var ikke alene om sit synspunkt. Hans l¾remester Daiun Sogaku Harada Roshi, som var abbed i Hosshinji, skabte sŒ tidligt som i 1915 dŽt han kaldte "krigs zen " (senso zen). Han sagde:

 

Hele universet er i krig... nŒr du betragter alle ting i universet, ser du, at der ikke findes noget, som ikke er i krig.

 

Hans filosofi drejede sig om, at ligesom ris kornene fors¿ger at erobre verden for risen, sŒ fors¿ger politikerne i deres kamp at erobre den politiske verden, og k¿bm¾ndene at erobre forretningsverdenen. Selv Sakyamuni Buddha havde bek¾mpet d¾monerne for at realisere oplysningen. Derfor uden at kaste sig ud i krig er det helt umuligt at erkende buddha dharmaen... det er utilladeligt at glemme krigen selv et ¿jeblik.

 

Nu kunne man mŒske undskylde en sŒdan udtryksmŒde med, at zazen tr¾ningen ofte omtales som en slagmark, hvor det er n¿dvendigt at fastholde opm¾rksomheden pŒ Œndedr¾ttet for at bek¾mpe tankernes pŒvirkning af den rene bevidsthed. Men i 1934 siger Daiun Harada Rōshi:

 

Det japanske folk er et udvalgt folk, hvis mission det er at kontrollere verden. Sv¾rdet, som dr¾ber, er ogsŒ det sv¾r, som skaber liv. Udsagn imod krig er idiotiske udtalelser fra de, som kun kan se Žn side af tingene og ikke det hele.

 

I en artikel med titlen: ƒn Vej for zen og krig,  siger han i 1939:

 

Hvis du blive beordret til at marchere: Tramp, tramp, eller skyde: Bang, bang. Dette er den h¿jeste visdoms (oplysningen) manifestation. Denne enhed af zen og krig, som jeg taler om, r¾kker ud til de yderste egne af den hellige krig, som nu er pŒ vej.

 

Da det i 1943 og 1944 blev klart, at krigen ikke var til at vinde, opfordrede han Japans 100 millioner "kejserlige emner" til at d¿ for Japan med ¾re:

 

Vi b¿r forts¾tte med at g¿re brug af "combat zazen" meditationens konge... hvis du ser fjenden skal du dr¾be ham; du mŒ udslette det falske og etablere det sande - dette er zens kardinalpunkt. Det siges, at hvis du dr¾ber nogen, er det bedst at se hans blod.

 

Vi ved nu, at n¾sten alle de store religi¿se institutioner i Japan, ikke kun Rinzai zen og tō zen sekterne, skaffede penge til at bygge Kamikaze fly. Dr. Masunaga Reiho (1902-81), en Sōtō zen pr¾st og forfatter til flere b¿ger pŒ engelsk om zen, skrev i 1945 f¿lgende:

 

De s¾rlige angrebsstyrkers (kamikaze) spirituelle motivation kommer af forn¾gtelsen af det individuelle selv og genf¿dslen af sj¾len, som pŒtager sig historiens byrde. Fra ¾ldgammel tid har zen beskrevet denne  omvendelse af sindet som opnŒelsen af fuldkommen oplysning.

 

Dette at identificere kamikaze pilotens selvmord med buddhismens fuldkomne oplysning mŒ siges at tvinge zen buddhismen ud pŒ de militaristiske ekstremers overdrev.

 

I denne artikel vil jeg nu begr¾nse mig til at omtale de zen mestre, som har haft betydning for zen buddhismens transmission til Vesten. Det er dels af pladshensyn, dels fordi jeg selv tilh¿rer denne linje, og derfor f¿lelsesm¾ssigt er ber¿rt af deres udtalelser.

 

Rinzai zen mesteren Mumon Yamada Roshi (1900-1988), som var Shodo Harada Roshis l¾remester og l¾rer for mange vesterl¾ndinge, regnes for at v¾re dette Œrhundredes Hakuin (1686-1769). Han var rektor for Hanazono Universitetet og den ¿verste abbed (kancho) for Myoshin-ji, det st¿rste Rinzai tempel i Japan.

 

Mumon Rōshi var en at de sj¾ldne zen mestre, hvis buddhistiske erkendelse og forstŒelse af dharmaen ikke kan drages i tvivl. Alligevel var han i 1942 udgiver af en st¾rkt krigsliderlig bog med titlen Til fremme af krigerens vej, som indeholder en r¾kke taler af sin l¾rer zen mesteren Seki Seisetsu (1877-1945), som jeg skal omtale nedenfor. I efterkrigstiden fastholdt Mumon Rōshi sin opfattelse af Japans hellige krig, han sagde:

 

Japan udslettede sig selv for at give de asiatiske lande deres uafh¾ngighed. Jeg mener at dette i sandhed var en bedrift, som det er v¾rd at kalde hellig krigÉ. Alt dette er resultatet af de fortjenstfulde gerninger, som to en halv million heroisk indstillede landsm¾nd, som var loyale, tapre og uden sammenligning. Jeg mener at de forskellige folkeslag i Asien, som pŒ den mŒde opnŒede deres uafh¾ngighed, igen og igen vil lovprise deres fortjenester i al evighed.

 

Mumon Yamada Rōshi l¾rermester, Seki Seisetsu Rōshi, var den ¿verste abbed (kancho) for det store Rinzai tempel Tenryuji og blev regnet for en "fuldt oplyst" zen mester. PŒ forsiden af hans bog, ser man de japanske drengeb¿gers helt Momotaro i samuraiudstyr, som med sit sv¾rd hugger to d¾moner, Roosevelt og Churchell, ned.

 

Seisetsu Rōshi argumenterede for, at foreningen af zen, sv¾rdet og krigerens vej (bushido) kun har Žt mŒl, nemlig verdensfreden. Han siger:

 

Den sande betydning af milit¾r magt er at transcendere selviske interesser i hŒbet om fred... NŒr man l¾rer kunsten at hugge folk ned, g¿res det altid med det mŒl for ¿je ikke at hugge folk ned. Den sande Œnd i Bushido er at fŒ folk til at adlyde uden at tr¾kke sv¾rdet og at vinde uden kamp. I zen cirkler kaldes dette "sv¾rdet som skaber liv"... Det bedste ved Bushido er at l¾re, at der ikke er nogen fjende i verden snarere end at l¾re at besejre fjenden. NŒr dette niveau nŒs bliver zen og sv¾rdet Žn.

 

Seisetsu Roshi rejste til slagmarken i Kina sammen med sin elev Mumon Yamada for at motivere soldaterne. Han opfordrede dem til at adlyde det kejserlige mandat, til at v¾re loyale, tapre, trofaste, sparsommelige og mandige... I b¿r indtage en dristig holdning ligesom de gamle krigere og g¿re jeres pligt for udviklingen af ¯st Asien og verdensfreden.